Nettisivut yritykselle

Lue tämä ennen kuin tilaat nettisivut yritykselle

Kirjoitettu 15.07.2018

Nykypäivänä nettisivut ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia ja imagoa. Moni yritys kuitenkin pettyy nettisivujensa tehoon. Syynä tähän on usein tietämättömyys siitä, millä tavalla nettisivut tuovat asiakkaita ja miten asiakkaat löytävät nettisivut.

Tämän artikkelin tarkoitus on selventää nettisivujen hankintaa harkitsevalle yritykselle, mitä nettisivuilta tulee odottaa ja mitä niiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon.

Miksi yritys tarvitsee nettisivut?

Ennen kuin nettisivut hankkii yritykselle, kannattaa miettiä, miksi nettisivut on hankkimassa. Mitä nettisivuilta odotetaan, ja tarvitseeko yritys lainkaan nettisivuja? Lähdetään liikkeelle selvittämällä, mitä nettisivut yritykselle ovat. Tähän on käytännössä kaksi kategoriaa: yhteydenottokanava nykyisille asiakkaille ja uusien asiakkaiden hankintakanava. Ensimmäinen näistä on helppo toteuttaa, mutta jälkimmäinen vaatii tarkemman suunnitelman.

1) Yhteydenottokanava nykyisille asiakkaille

Nettisivut yritykselle ovat ensisijaisesti yhteydenottokanava nykyisille asiakkaille. Toinen tärkeä tehtävä nettisivuilla on luottamuksen lisääminen potentiaalisille uusille asiakkaille. Nämä asiakkaat ovat kuitenkin sellaisia, jotka jo entuudestaan tietävät yrityksen nimen. Tämä johtuu siitä, että usein, kun yritys julkaisee nettisivut, ne eivät aluksi löydy hakukoneista muutoin kuin yrityksen omalla nimellä haettaessa. Monesti yritys haaveilee siitä, että nettisivujen julkaisun jälkeen uusia asiakkaita alkaa tulvimaan, mutta tämä on usein kaukana totuudesta.

Ehdottoman tärkeä toiminto nettisivuilla on yhteydenottolomake. Yhteydenottolomakkeella nettisivuilla vierailevan asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä yritykseen. Puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen liittäminen nettisivuille saattaa kuulostaa riittävältä, mutta tässä ajattelumallissa jää pari tärkeää seikkaa tunnistamatta. Nettisivut nimittäin toimivat ympäri vuorokauden, joten puhelinnumeroon ei välttämättä pysty soittamaan silloin, kun asiakas nettisivuilla vierailee. Sähköpostiosoitteen kopioiminen nettisivuilta sähköpostiohjelmaan ja viestin erillinen raapustaminen taas tuntuu liaan suurelta urakalta monelle asiakkaalle. Asiakas saattaa myös olla kännykällä nettisivuja selaamassa (joka nykypäivänä on todennäköisempää, kuin tietokoneella selaaminen), eikä tällä välttämättä ole sähköpostia kännykkään asennettuna. Yhteydenottolomake tekee siis yhteydenotosta helpompaa, ja tämä on selkeä kilpailuetu.

Jos yritys on tehnyt asiakaskontaktin henkilökohtaisesti, tai asiakas on nähnyt yrityksen mainoksen vaikkapa pesäpallokentällä, on hyvin todennäköistä, että asiakas googlettaa yrityksen nimen. Jos hakutuloksista löytyy ainoastaan yritysrekistereitä ja puhelinluetteloiden sivuja, ei tämä anna kovin hyvää kuvaa yrityksestä.

Näistä syistä nettisivut ovat tärkeät lähestulkoon kaikille yrityksille, ja mikäli tiedostat tämän nettisivuja hankkiessasi, et varmasti tule pettymään. Jos taas etsit jotain muuta, on vaarana että lopputulos ei vastaa oletuksiasi, ellet ole suunnitellut asioita etukäteen.

2) Nettisivut uusien asiakkaiden hankintakanavana

Tämä on se, mitä suurin osa yrityksistä kaipaa nettisivuiltaan. Uusia asiakkaita. Netissähän on niin paljon ihmisiä, että sieltähän varmasti tulee valtava kävijämäärä yrityksen nettisivuille, eikö vain? Ei. Pelkkä nettisivujen pystyttäminen ei yleensä tuo uusia asiakkaita. Tämä johtuu siitä, että asiakkailla ei ole kanavaa, jota kautta he löytäisivät yrityksen nettisivut. Kaikkihan tietenkin haluavat nettisivunsa Googlen kärkisijalle oman tuotteensa tai palvelunsa hakusanalla, mutta tästähän ongelma syntyykin; kaikki eivät voi olla kärkisijalla.

Hakutulosten kärkeen haluamallaan hakusanalla on todella vaikea päästä, varsinkin, jos kyseisellä hakusanalla on paljon kilpailua, ja yrityksen nettisivut ovat upouudet. Googlesta tulevat uudet asiakkaat kannattaa siis unohtaa ainakin ensimmäiseksi vuodeksi nettisivujen perustamisen jälkeen, ellei halutulla hakusanalla ole todella vähän kilpailua.

Jos uusien nettisivujen kautta haluaa asiakkaita, täytyy asiakkaat ensin johtaa nettisivuille. Tämä voi tapahtua monella tavalla, mutta se harvemmin sisältyy itse nettisivujen toteuttamisen hintaan. Asiakkaita voi hankkia nettisivuille esim. Google AdWordsin kautta. AdWords on Googlen hakusanamarkkinointikanava, jonka kautta yritys voi lisätä mainoksensa Googlen hakutuloksiin haluamallansa hakusanalla. Tästä joutuu toki maksamaan, ehkä paljonkin riippuen kyseessä olevan hakusanan kilpailutilanteesta. AdWords-kampanjaa ei kuitenkaan välttämättä kannata itse lähteä tekemään, vaan siihen kannattaa hankkia asiantunteva yritys, jotta rahat eivät mene hukkaan.

Ymmärrä siis tämä: kenkäkauppasi nettisivut eivät löydy heti julkaisua seuraavana päivänä Googlesta hakusanalla "kengät netistä", ellet maksa mainoksesta Google AdWordsissa. Nettisivut ovat kuin yrityksen toimipiste keskellä metsää; jos sinne ei ole ajo-ohjeita, kukaan ei löydä sitä.

Mistä nettisivut kannattaa tilata?

Luet nettisivujen tekijän kirjoittamaa artikkelia, joten tämän kysymyksen vastaus on varmaankin itsestäänselvä ;) Nettisivujen tekijää valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota referensseihin sekä hintaluokkaan, jolla nettisivuja tarjotaan. Jos referenssit näyttävät hyviltä ja hinta kuulostaa sopivalta, ei valinnan pitäisi olla kovin vaikeaa. Varsinkin, jos tavoite nettisivuilla on yllä mainittu kohta 1, eli yhteydenpito nykyisten asiakkaiden kanssa. Jos haluat uusia asiakkaita nettisivuiltasi, kannattaa nettisivujen tekijältä kysyä etukäteen tämän mielipidettä siitä, miten asiakkaita saadaan nettisivujen kautta. Tekijällä pitäisi olla tähän selkeä suunnitelma.

Tekijältä kannattaa myös kysyä hakukoneoptimoinnista, mikäli haluat, että nettisivut löytyvät tietyllä hakusanalla Googlesta. Valmistaudu maksamaan hakukoneoptimoinnista moninkertainen summa nettisivujen perushinnan päälle.

Tokihan nettisivut voi tilata yhdestä paikasta, ja markkinoinnin / hakukoneoptimoinnin hoitaa sitten toinen firma. Tämä on monesti hyvä idea, koska graafinen suunnittelu ei välttämättä ole markkinointitoimiston paras osa-alue, eikä graafinen suunnittelija välttämättä osaa markkinointia täydellisesti. Nettisivuissahan tärkein asia on se, että ne näyttävät hyvältä, ovat helppokäyttöiset ja toimivat kaikilla laitteilla. Muista siis katsoa referenssisivuja myös kännykällä, ja varmista vielä tilausta tehdessäsi, että toimivathan nettisivut myös kännykällä ja tabletilla!